The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Performance date
9 septembre 2017
Documentation date
11 septembre 2017
Version
Décombres-2017
Status
valid
Validation date
16 octobre 2017
Documentalist
lemouton (lemouton@ircam.fr)
Length
9 min
Upgrade motivation
Porting of original patch to Max7
Comment
This patch was played successfully at Royaumont Abbey in Sept. 9 2017, performed by Alain Billard (clarinet) and Manuel Poletti (producer)

Other Versions

Detailed Staff

contrabass clarinet

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Audio Equipment

2 DPA 4021
Condenser Microphones (DPA)
8 Loudspeaker Line
Monitors and Loudspeakers (generic)
2 DPA 4061
Condenser Microphones (DPA)
1 Mixing Console
Mixing Console (generic) - 12 outputs minimum + 1 ADAT I/O
2 Stage monitor
Stage Monitors (generic)
1 Microphone
Microphone (generic) - type: MD421
2 subwoofer
Subwoofers (generic)

Computer Music Equipment

1 Fireface 800
Sound Board (RME)
1 BCF 2000
MIDI Mixer (Behringer)
1 Pedal
Pedal (generic)
1 footswitch control
MIDI Controllers (MIDI Solution)
1 Retina
Apple Laptops (Apple)

Downloads

Setup

106.66 Ko

Score

5.16 Mo

Documentation

1.69 Mo

Original score

995.17 Ko

Decombres 2017.dmg

1.26 Go


Instructions

All instructions to be found in the performance-documentation document

Program Notes

Dans Décombres, l’espace sonore est brut et primaire comme si l’oreille était tendue vers une source complexe de sons électriques différents. La destruction systématique des sources sonores (par distorsion, par saturation…) affecte autant la clarinette que l’électronique.

L’écriture de la clarinette contrebasse utilise des sons complexes par saturation en utilisant constamment la voix dans le jeu instrumental. Le timbre est le résultat d’une énergie démesurée traversant tous les registres de l’instrument.

Les amas de sons électroniques sont traités suivant différentes techniques de granulation, pour ne former que des blocs de sons éparses, tendus et abîmés.

Dans ces jaillissements sonores subsiste une relation étroite entre l’instrumentiste et l’électronique. En constante imitation, ces deux pôles poussent jusqu'à l’extrême leurs différents matériaux jusqu’à leur destruction, jusqu’au vertige.


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