The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
12 mars 2023
Version
ambisonic-Espro2023
Status
valid
Validation date
31 mars 2023
Documentalist
lemouton (lemouton@ircam.fr)
Realisation
  • Clément Cerles (Sound engineer)
  • Serge Lemouton (Computer Music Designer)
  • Sasha J. Blondeau (Composer)
Length
32 min
Upgrade motivation
3D spatialisation for Ircam espace de projection

Other Versions

Premiere20 avril 2021

Detailed Staff

violin, second violin, viola, cello

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Channel Details

Number of output channels
25

Electronic Equipment List

Audio Equipment

6 Loudspeaker
Loudspeakers (generic)
2 subwoofer
Subwoofers (generic)

Computer Music Equipment

1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple) - M1 model (arm64)
1 Ircam Spat
Library (Ircam) - spat5.panoramix~
1 antescofo~
External objects (Ircam) - release develop2 - 1.0-330, Compiled on Nov 17 2020 21:31:46
1 Max 8
Max (Cycling74) - in native (arm64) mode
1 Digiface Dante
Sound Board (RME)
1 SuperCollider
Music Software (Open Source) - version 3.11.2
1 BlackHole
Misc (Existential Audio) - 64-channel

Downloads

Des Mondes possibles - score

Sasha Blondeau

16.43 Mo

patch and supercollider files

Sasha Blondeau

245.22 Mo

Super Collider extensions

supercollider

commentaire

sc3-plugins 3.11.1

10.8 Mo

SuperCollider executable

commentaire

v3.11.2

98.99 Mo

Record Premiere

commentaire

Quatuor and electro

13.97 Go

Ircam Spat5 library

IRCAM

719.78 Mo

Simulation 2021

Diotima

1.05 Go

Simulation 2023

Diotima

1.87 Go

panoramix preset

Clement Cerles

commentaire

Panoramix preset file for Ircam Espace de Projection

104.39 Ko

Espro Setup

Clement Cerles

commentaire

Stage and hall plan

248.31 Ko


Instructions

The synthesis engine is supercollider
Spatialisation is done with spat5.panoramix~ in Max.
26 audio Signals are sent internally from SuperCollider to Max.

Audio setup

The quartet should be amplified in order to have a good balance with the electroacoustic part.
No live sound transformation.
Sampling Rate = 48 kHz

Loudspeaker setup

Software setup

Audioloopback

In TotalMix

  • set the RME audioboard channels 1 to 26 to loopback mode
  • route the ouput channels 27/32 to the 6 surround speakers

or with BlackHole (64 ch)

Supercollider

  • start Supercollider
  • open DesMondes-serge-startup.csd
  • edit this file to change the pathes of the 3 scripts:
    • DesMondes-serge-init.scd
    • DesMondes-serge-ph2.scd (to load the buffers)
    • DesMondes-serge-ph3.scd (the Synth definitions)
  • edit DesMondes-serge-ph2.scd to point to the place where the soundfiles (DesMondes_SOUNDSfolder) are installed on your system
  • adjust the audio output device
  • evaluate successively the 3 lines of DesMondes-serge-startup.csd(wait between the evaluation for the soundfiles to be completely loaded)

Max

  • start max
  • set the audio status
  • open SJB_DesMondes_Ambis-Espro.maxpat
  • keyboard shortcuts
    • a : start antescofo
    • space bar : trigger nextcue

Patch presentation

Initialization routine

see above

Performance notes

All the cues are triggered manually (refer to the score)

Program Notes

À l’origine de ce quatuor, il y avait six espaces. Six territoires que j’avais conçus – avec leurs spécificités, leurs accès plus ou moins faciles, leurs géographies – et que je souhaitais faire arpenter à cette formation si particulière qu’est le quatuor à cordes. Ces topologies sont un espace de pensée pour moi depuis plusieurs années, avec lesquelles je peux voir mes mondes, mais aussi me déplacer vis-à-vis d’eux, me permettant une approche un peu particulière de la forme. Si l’on peut distinguer des parties, puisque chaque région a son identité propre, le passage de l’une à l’autre, et la mémoire accumulée au fur et à mesure, font que chaque retour dans une région déjà visitée implique une relecture du monde alors à nouveau traversé. On n’y trouve peu de longs processus continus mais davantage de trajectoires multiples, de lignes sans cesse reconfigurées.
Les éléments du quatuor et l’électronique viennent alors parfois faire-espace, mais sont aussi très souvent des figures qui peuplent les différents territoires parcourus tout au long de la pièce. Ainsi il y a matière à réfléchir à ce que certaines configurations spatiales peuvent impliquer comme conséquences pour celles et ceux qui y vivent ne serait-ce que de manière très éphémère. La formation du quatuor est alors totalement dépendante des géographies qu’elle traverse et si elle s’en affranchit parfois, c’est souvent au prix d’une lutte acharnée. Il y a les lieux hostiles, les lieux de pouvoir et de traque, les zones qui n’offrent aucun endroit où se cacher, et il y a les lieux qui ouvrent de nouvelles manières de se mouvoir mais aussi les lieux qui sont autres – lieux du bord, de la limite – où l’étrangeté peut devenir un chez-soi.

« Quoi qu’on puisse dire d’autre de ces modes d’organisation, ils ne sont pas « trouvés dans le monde », mais construits pour faire un monde. Autant que la composition et la décomposition, autant que la pondération des totalités et des genres, l’agencement participe aux manières de faire le monde. »
Nelson Goodman, Manières de faire des mondes

Cette pièce a été réalisée dans les studios de l’Ircam ainsi qu’à la Villa Médicis (résidence 2020-2021).


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