Audio setup
- 6 points of diffusion (Speakers), see the audio setup diagram
- 1 Mixer with 6 Out and 2 Input, with 1 slot ADAT to connect to Audio Interface
- 1 microphone DPA 4099 with clip for clarinet for real time treatments
- 1 clarinet barrel (barillet) microphone for score follower “antescofo”
- 1 or 2 Subwoofer.
- Macintosh computer at 2.3 GHz intel Core i7/ 8 Go of Ram with MaxMSP 6.1 software.
- 1 Audio Interface (RME Fireface 800)
Loudspeaker setup
Midi setup
- Sustain Pedal
- Midi converter for the sustain pedal (keyboard, bcf2000, ….)
- Midi interface (RME Fireface 800)
Software installation
- “Devenir” requires a MaxMSP 6.1 software to work. The patch run in one MacBook Pro 2.3 GHz Intel Core i7 with 8 Go of Ram, Mac OS 10.6.8 or later.
- First of all decompress the .zip files: “Devenir_patch”.
- Then create a File Preferences path in Max/Options to Devenir_patch/Lib
- Open the Max patch “Devenir_Max6_antescofo.maxpat”
- DSP status
Initialization routine
- Initialize the patch following the red numbers from 1 to 6
- You need to send the audio signal coming from the mixer without any treatment or compression in direct out pre-fader for antescofo (score follower) input (in the patch adc 14) from the barrel (barillet) microphone.
- Signal coming from DPA 4099 microphone through the mixer need to go to adc 13 in the patch. This microphone is use for real time treatments.
Antescofo test
- Calibration of input level (barrel microphone) to score follower antescofo is very important to ensure good performance and score following.
- You need to try different parts of the score to adjust the input level of the clarinet barrel microphone. Try for example section I, VI and VII.
- Press “start”buton (bottom left) before the clarinetist start and be sure “suivi $1” is on (toggle on, red number 5).
For the sound engineer: The clarinet must be amplified during the piece with a particularly attention in a good balance between the clarinet and the electronics.
For the Computer Music Designer: Since the beginning of the play, the score follower is automatic, but must be controlled permanently. If there are any errors during the follow you must wait until the next pedal to reset the follower to the next position. If a pedal error occurs during the performance, you can go to the next or previous pedal-section (nextpedal label) by pressing the arrows keys.
For rehearsals always press “start” (bottom left) before “go to cue” with the menu (ex. sec7 measure10).
Here is a list of pedals in the score:
Section I :
- mesure 1 (début de la mesure synchrone avec la première note))
- mesure 21 (en levée de 22)
- mesure 34 (en levée de 35)
- mesure 51 (début de la mesure, idem)
- mesure 56 (début de la mesure)
- mesure 59 (début de la mesure)
- mesure 64 (début de la mesure)
Section II :
- mesure 1 (début de la mesure)
- mesure 14 (début de la mesure)
- mesure 24 (sur le 1/4 de soupir, en fin de premier temps)
- mesure 27 (début de la mesure)
- mesure 30 (début de la mesure)
- mesure 34 (début de la mesure)
- mesure 37 (début de la mesure)
- mesure 40 (début de la mesure)
- mesure 42 (début de la mesure)
- mesure 47 (début de la mesure)
- mesure 49 (en fin de mesure avant d’enchaîner la section suivante)
Section III :
- mesure 8 (début de la mesure)
Section IV :
- mesure 1 (début de la mesure)
Section V :
- mesure 1 (en levée de la mesure)
- mesure 13 (début de la mesure)
- mesure 17 (début de la mesure)
- mesure 20 (début de la mesure)
- mesure 22 (début de la mesure)
- mesure 23 (début de la mesure)
- mesure 25 (sur le point d’orgue)
Section VI :
- mesure 6 (début de la mesure)
Section VII :
- mesure 1 (sur le premier temps)
- mesure 34 (en levée)
- mesure 50 (sur le premier temps)
- mesure 64 (en levée)
- mesure 71 (en levée)
- mesure 103 (en levée)
- mesure 107 (en levée)
Section VIII :
NB : tous ces coups de pédales juste un peu avant l’attaque de la première note jouée.
- mesure 1 (sur le premier temps)
- mesure 10 (sur la mesure qui précède ou le silence avant la note)
- mesure 13 (sur la mesure qui précède ou le silence avant la note)
- mesure 19 (sur la mesure qui précède ou le silence avant la note)
- mesure 21 (sur la mesure qui précède ou le silence avant la note)
- mesure 24 (sur la mesure qui précède ou le silence avant la note)
- mesure 27 (sur la mesure qui précède ou le silence avant la note)
Section IX :
- mesure 1 (en levée de la mesure)
- mesure 9 (en levée de la mesure)
- mesure 22 (en levée de la mesure)
- mesure 27 (sur la note)
- mesure 30 (au début de la mesure)
- mesure 34 (en levée)
Section X :
- mesure 14 (au début de la mesure)
- mesure25 (au début de la mesure)
- mesure37 (sur la note jouée)
Score
The publisher should provide two scores :
- the conductor where you can see both the clarinet and electronic part (useful for rehearsals and study)
- and the clarinet only part (useful for performance).