The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
24 octobre 2012
Version
ConcertVersion2014
Status
valid
Validation date
3 mai 2018
Realisation
  • Florence Baschet (Composer)
  • Florence Baschet (Composer)
Length
9 min
Upgrade motivation
max 6 update
Comment
There are 2 versions for "Electrics" for flute. A concert version (this one) and an interactive version for demonstration (PMM).

Other Versions

PMM version24 octobre 2012

Detailed Staff

flute

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Audio Equipment

1 SD system
Dynamic Microphones (SD Systems) - flute microphone SD System LCM70 or K&K, for pitch detection only, don't use for sound reinforcement
1 DPA 4067
Condenser Microphones (DPA) - with headset

Computer Music Equipment

1 Footswitch / Sustain Pedal
Footswitch / Sustain Pedal (generic)
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple)
1 Max 6
Max (Cycling74) - 6.1.6
1 footswitch control
MIDI Controllers (MIDI Solution)

Downloads

Electrics-FluteConcert.zip

Florence Baschet

53.82 Mo

Electrics-fluteConcert-2014.pdf

Florence Baschet

159.12 Ko


Instructions

Audio Setup

ADC:

• 1 : flûte microphone

DAC:

transformations -->HP1-2-3-4-5-6

flûte -->HP1-2 (face)

Midi setup

Connect the footswitch pedal to the midi interface

Software installation

  • Start MAX 6.1.6 (or above)
  • Set MAX "files preferences" to « Electrics-FluteConcert » .
  • quit Max
  • Re-start Max
  • Open the «  *Electrics-Fl-Version Concert-2013-V01.maxpat» patch

System calibration and tests

  1. Dac ON, (switch the dsp on)
  2. Init bang, (press the "initialisation" bang)
  3. choose ‘Section 1’
  4. press next event, Bang
  5. press ‘start lecture instrument’ (to test) with the score and click bang for 'next event' written in the score
  6. if test OK, ‘stop lecture instrument’

Check footswitch :

When the flutist presses the pedal, the patch advances to the next event

Performance Notes :

  • Press the Initialisation bang
  • choose ‘Section 1’and  press bang on next event
  • The piece is ready to start

The soloist interacts with the electroacoustic part via a footswitch and sound pitch detection (fiddle~ object in MaxMsp). The Max patch analyses each ‘E3’ played by the flute.

Program Notes

Les Electrics (2005) sont des tentatives de création d’espaces sonores qui allient le soliste et le dispositif électroacoustique dans une relation particulière. Avec Les Electrics, je cherche à définir cette interactivité idéale, le lien ou le lieu sonore convivial, musical et ludique, à l’image peut-être d’une pensée de musique chambriste qui pourraient relier deux musiciens, ici le soliste et l’ordinateur. Un espace interactif, créatif et récréatif où le soliste peut construire un enchaînement personnel de territoires sonores électroacoustiques dans lesquels il se déplace à sa guise en créant ses propres itinéraires dans la partition de « forme ouverte ».

Ici, le programme informatique « écoute » les « mi » de la flûte, hauteur pivot sur laquelle se polarise la pièce qui sert de relais comme interactivité avec l’ordinateur. Sur chaque « mi », il en analyse immédiatement les variations microtonales, les dynamiques et le timbre du soliste. En fonction de ces paramètres, se construisent les transformations électroacoustiques. L’instrumentiste a donc le contrôle permanent de ces transformations par sa technique de jeu.

Les Electrics sont des pièces mixtes qui ont pour but de familliariser les instrumentistes (professionnels et étudiants en cycle supérieur de conservatoire) aux techniques de jeu instrumentales contemporaines avec dispositif électroacoustique en temps réel, ce dispositif étant contrôlé par la technique de jeu du soliste. À ce jour, il existe deux Electrics, une pour saxophone et une pour flûte.


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