The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Performance date
13 mars 2015
Documentation date
30 mars 2015
Version
premiere
Status
valid
Validation date
3 mai 2018
Realisation
Serge Lemouton (Computer Music Designer)
Length
10 min

No other versions

Detailed Staff

Soloist
mezzo-soprano

flute, alto flute, clarinet, bass clarinet, piano, violin, viola, cello

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Audio Equipment

5 Loudspeaker
Loudspeakers (generic) - in front of the audience (no surround system required)
1 subwoofer
Subwoofers (generic)
1 Reverberation Processor
Reverberation (generic) - A good quality reverberation module should be use to blend the electronic sounds with the acoustic of the hall

Computer Music Equipment

1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple)
1 iPad
Tablets (Apple) - (optional use of Mira software to control Live)
1 Live
Music Software (Ableton) - 9.1.7 (32 bit)

Downloads

Live Session

Serge Lemouton

commentaire

All the soundfiles required to play the piece are here !

336.93 Mo

The Waves Score

Florence Baschet

1.55 Mo

original and complete Live Session

Florence Baschet

commentaire

Complete AbletonLive "Maquette Session" used to generate the electronic part. Not required for performance.

2.42 Go

run-through

commentaire

First run-through recording of the instrumental part. Not required for performance.

171.31 Mo

premiere recording

240.95 Mo


Instructions

Stage and loudspeakers setup

stage and loudspeakers setup

Audio inputs

The instruments and the voice should be slightly reverberated and amplified. No real time sound transformations.

Audio Outputs

Send the audio outputs 1/2 from Ableton Live (audio track Mix1-B to Mix3-B) to the front loudspeakers.

Stereo 3/4  (Mix1 to Mix3)  is for the loudspeakers at the back of the stage.

Output 5 (Track Mix4) is sent to the central back loudspeaker.

Live Session

Open thewaveslight session with Ableton Live (version 9 or above).

Set the sampling rate to 48kHz.

To play the electronic part (the audio clips) synchronously with the instrumental part, the scenes should be manually and precisely triggered, according to the score.

Every cue numbers corresponds to the score bar number.

[An optional ipad control is possible with the mira application, see the midiControl track of the live session]

 

LiveSessionScreenshot

Program Notes

Cette nouvelle œuvre, un septuor avec dispositif, pour flûte, clarinette, piano, violon, alto, violoncelle et voix de femme, place la voix de Virginia Woolf au centre de l’ensemble instrumental, une voix unique aux multiples échos. Le texte de la pièce est extrait de l’œuvre « The Waves », et se concentre sur la toute première page du livre où Virginia Woolf fait résonner sur les vagues de l’océan, la lumière de l’aube …. en forme de genèse. Le lever du jour entendu comme la création du monde. Cette première page est bien le reflet de l’œuvre qui va considérer les heures de la journée comme les différents âges de la vie, où 6 personnages vont parler d’une seule voix.

La pièce se divise donc en 6 courtes strophes, avec pour chaque strophe une lumière sonore différente et graduée, du plus sombre au plus clair, qui se reflète dans les tessitures et modes de jeu. Aux six personnages correspondent les six instruments et la voix reste souveraine parce qu’elle détient le texte, conçu comme un poème en prose.

Déjà pour La Muette, j’avais aimé travailler l’écriture pour voix, en langue persane, ce qui constituait un matériau sonore donné que je voulais composer. Dans cette nouvelle œuvre, « The Waves » la voix de femme est écrite en langue anglaise, une langue dont Virginia Woolf cherchait (selon ses propres termes) à faire vibrer ‘la chair des mots, l’aura des mots’ en évoquant des moments de vision qu’elle qualifiait de ‘moments d’être’. La voix de femme est donc composée ici comme un élément vibrant au pied des vagues, espaces sonores surgis des lignes où s’estompent les repères traditionnels et se créent des visions, hybrides de sons. La scène est vide, le centre est vide et le chant tournoie autour de ce centre. D’ailleurs c’est V. Woolf qui aura les mots de la fin quand elle conclue : « The birds sank their blank melody outside / Les oiseaux chantaient leur vide mélodie au-dehors ».

Florence Baschet


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