The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Performance date
30 juin 2018
Documentation date
6 novembre 2018
Version
Max7_64b-2018
Status
valid
Validation date
25 mars 2020
Documentalist
Benoit Meudic (Benoit.Meudic@ircam.fr)
Realisation
  • David Poissonnier (Sound engineer)
  • Gilbert Nouno (Computer Music Designer)
Length
18 min
Upgrade motivation
Max7 version, 64-bit minor changes Max8 compatible

Other Versions

Max6_2014 - untested4 septembre 2014

concert-fracas19 mars 2012

Creation13 octobre 2004

Detailed Staff

Soloist
double bass

flute, alto flute, piccolo, oboe, English horn, 2 clarinets, bass clarinet, bassoon, contrabassoon, horn, trumpet, piccolo trumpet, trombone, bass trombone, tuba, 2 percussionists, harp, piano

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Computer Music Equipment

1 KX 88
MIDI Keyboard (Yamaha) - Or equivalent to trigger sound events
1 Sound Board
Sound Board (generic) - Number of analog output:6
1 Midi interface
MIDI Interfaces (generic) - I/O number:1/1
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple)
1 Max 7
Max (Cycling74) - or 8

Audio Equipment

1 Lexicon 300
Effects Processor (Lexicon) - Main function:reverberation
1 Mixing Console
Mixing Console (generic) - Used as mixing desk (O2R or DM1000). Cf audio connexions diagram for characteristic
2 Loudspeaker
Loudspeakers (generic) - Location: side left & right approximately in the middle of the room (around the sound-regie level in the room) if necessary , the side loudspeakers should be doubled so as to cover most the audience
1 Dynamic microphone
Dynamic Microphones (generic) - For double-bass (B&K or Shertler)

Downloads

Droben-2018

1.77 Go


Instructions

hall plan

Install - Installation Front Plan

Elevation View

Connexion setup diagram - Audio Connexions Diagram

Mixer Diagram

Install - installation

Max Patch

Mount the Droben_update2018 disk image on your Macintosh. Then follow the instructions below.

Max File Preferences

Add the following folders to Max file path:

  • lib/
  • snd/

restart Max

Max Audio Status

Sampling Rate = 44100 Hz

ADC/DAC

NO audio input : This Patch consists only in a sampler.

An external reverberation could be used to enhance the overall and solo doublebass sound.

6 outputs (dacs)

Main patch

scshot

How to Use the Concert Patch

Launch the patch __Droben Player 35DP-Oberheim_m664b.maxpat

  • set the devices in the midi patcher (set foot_switch ctl = 64 or 65 and midi channel =1)
  • Press the button 1) Reset
  • Press the button 2) and wait for the sounds loading (see Max/MSP console)
  • turn dacs on
  • Press the button 3)
  • Activate the notegate, pgmgate and _spacebar toggles
  • If the toggle _checkkeyboard is activated, MIDI notes will be displayed but sounds will not start. Activate this toggle to trigger the events with the keyboard.

Play event allows you to activate events too. You can use the button ++ or -- to go to the next or previous event.

The events can be activated by using the keyboard pedal (controller #64).

About droben_play_list file

This patch use the files droben_play_list and cue_note for the play-list process. The first file allows you to associate a note and a MIDI program to a sound file. The file cue_note is a sequential file allowing you to play a sound file, one after the other, by using the foot-switch pedal or by pressing the space bar.

Syntax

  • prog note file_name dB output (length) (env x-y points pour fade-in fade-out)
  • ex: 1 48 m.026-quad -3 six

It means that the MIDI note 48 (do) of the first program activates the sound file m.026-quad with -3dB on all six speakers. You can add linear fade_in and fade_out as options for the envelope following

Program Notes

J'ai toujours eu une attirance particulière pour les instruments graves et, plus récemment, pour les instruments à cordes : d'abord, pour le violoncelle dans Chaque jour n'est qu'une trêve entre deux nuits... Chaque nuit n'est qu'une trêve entre deux jours... (1990), puis l'alto dans From the leaves of shadow (1991), le violon dans ...prisme / incidences... (1998) et aujourd'hui la contrebasse. Dans Bebung (1995), je partais d'un balancement oscillatoire autour d'une note. Ici, le point de départ est un phénomène sonore particulier, le pizzicato harmonique. J'ai déjà eu l'occasion de l'expérimenter dans certains passages de Formes-Fragments IIb (1999) où ce mode de jeu était transformé par le dispositif électronique au moyen de filtres MSP.

Auparavant, je m'étais intéressé de près au travail sur les harmoniques, notamment dans l'écriture pour violon. La contrebasse permet quant à elle d'accroître encore cette recherche puisque, du fait de la longueur des cordes, l'éventail des harmoniques partiels est extrêmement large. L'instrument autorise également des effets d'harmonies complexes, sous forme de balayages ou de halos sonores, un peu à la manière du travail sur les sons multiphoniques mis en œuvre dans Assonance (1983), ma pièce pour clarinette seule. C'est souvent à partir de tels phénomènes sonores que je parviens à établir des agencements « rhizomatiques », me déplaçant dans l'écriture d'un élément à l'autre, sans jamais perdre le fil de ce qui précède et de ce qui est à prévoir.


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