The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Performance date
September 30, 1997
Documentation date
September 7, 2023
Version
Documentation-2023
Status
valid
Validation date
September 8, 2023
Documentalist
yann brecy (yann.brecy@ircam.fr)
Realisation
  • Pierre Dutrieu (Performer)
  • Henri Emmanuel Doublier (Light designer)
  • Alexander Mihalic (Computer Music Designer)
  • Frank Rossi (Sound engineer)
Length
12 min
Upgrade motivation
Update of documentation in english

Other Versions

transfert-boites-2016January 11, 2016

Detailed Staff

clarinet

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Computer Music Equipment

1 BCF 2000
MIDI Mixer (Behringer) - Or equivalent. Optional
1 Sound Board
Sound Board (generic) - with at least 2 outputs
1 MIDI converter
MIDI Converter (generic) - Pedal to Midi converter
1 Footswitch / Sustain Pedal
Footswitch / Sustain Pedal (generic)
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple)
1 MIDI interface
MIDI Interfaces (generic)
1 Max 8
Max (Cycling74)

Audio Equipment

1 Mixing Console
Mixing Console (generic) - With sufficient inputs and outputs
2 Loudspeaker
Loudspeakers (generic) - In a stereo setup for clarinet amplification
1 Microphone
Microphone (generic) - for the clarinet, in an aerial setup
1 Reverberation Processor
Reverberation (generic)

Downloads

Mochizuki-EnArcades-2023

Sébastien Naves

comment

Max8

149.99 Mo

Score

Sébastien Naves

7.73 Mo


Instructions

Misato Mochizuki

En arcades (1997)

Instructions

For any representation of the piece, the user must adress the composer.

Presentation

The piece was made at Ircam during the cursus program on Composition and Computer Music 1996-1997.

detailled formation

  • Solo Clarinet
  • Electronics, for 6 outputs

Equipment list

Computer Music equipment

  • 1 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
  • 1 Max 8 - Max (Cycling 74)
  • 1 midi interface
  • 1 digital audio interface with at least 2 outputs
  • 1 Footswitch / Sustain Pedal
  • 1 Pedal to Midi converter
  • 1 BCF 2000 or equivalent - MIDI Mixer (Behringer) optional

Audio equipment

  • 2 loudspeakers in a stereo setup for clarinet amplification
  • 6 loudspeakers for the lectronics diffusion
  • 1 microphone for the clarinet, in an aerial setup
  • 1 stereo reverberation module
  • 1 mixing desk with sufficient inputs and outputs

Audio Setup

  • The electronics consists in 3 stereo audio files and a Max Patch
    • Aiff.1-bounced
    • Aiff.2-bounced
    • Aiff.3-bounced
    • EnArcades-2023-v5.maxpat
  • The electroacoustic part is comprised in the Max patch. The audio output of max is send to the loudspeaker system following the connection diagram.
    • dac 1&2 must be send to speaker pairs 1&2, 3&4, 5&6, L&R.
    • speaker pairs 1&2, 3&4, 5&6 effectively receive identical signal

General & Loudspeaker Setup

Connection diagram

Midi Setup

A footswitch/Sustain pedal with the musician to trigger the electronic event

Patch

Initialization routine

  • Open EnArcades-2023-v5.maxpat in Max8
  • SR : 44,1kHz
  • Check the pedal (midi input device, controller number, polarity…)
  • Dac on
  • Toggle the pedal activation

Please note that a read me is a your disposal inside the patch

Shortcut

  • Spacebar for triggering events and simulate pedal activatiion
  • s to stop the sound

Presentation


Main Patch

Read me content

Program Notes

L'idée-clé de cette pièce est inspirée du mandala (du sanskrit signifiant « cercle »), un concept cosmologique originaire d'Inde : sur une surface plane sont figurés les quatre points cardinaux, déterminant quatre directions et un centre, d'où partent des cercles concentriques : les cercles des saisons, des couleurs (noir, blanc, rouge, bleu, jaune au centre), des matériaux (pierre, métal, porcelaine, bois, terre au centre), mais aussi les cercles de la connaissance, des sensations, de la stabilité, et du lotus (ou du monde spirituel). Il existe des points de passage entre ces cercles ainsi fermés, représentant les cheminements de l'âme méditative.

J'ai voulu réaliser la musique sur ce modèle : les transitions entre éléments musicaux (tempi, timbres, rythmiques, figures) s'effectuent à des vitesses différentes, comme les révolutions planétaires. Le titre En arcades évoque les courbes en forme d'arc dessinées par ces trajectoires.

Il s'agit de mon premier essai utilisant un dispositif électronique. La plupart des sons ont été obtenus à partir de synthèses croisées entre des échantillons de clarinette (y compris le souffle et les bruits de clé) et des matériaux percussifs (bois, métal, porcelaine, verre, etc). La clarinette soliste se situe au croisement de toutes les transitions entre éléments.


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