The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
March 6, 2014
Version
max6-untested
Status
valid
Validation date
May 3, 2018
Realisation
  • Carl Faia (Computer Music Designer)
  • Serge Lemouton (Computer Music Designer)
Length
15 min
Upgrade motivation
patch upgraded for max6 compatibility

Other Versions

Paris2003May 13, 2014

WhyNot2004March 5, 2014

Detailed Staff

Soloist
solo tenor, solo bass voice

flute, clarinet, horn, trombone, viola, cello

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Audio Equipment

8 Loudspeaker
Loudspeakers (generic) - around the audience

Computer Music Equipment

1 Footswitch / Sustain Pedal
Footswitch / Sustain Pedal (generic) - for the conductor
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple) - OSX 10.6
1 Max 6
Max (Cycling74) - tested with 6.1.5
1 footswitch control
MIDI Controllers (MIDI Solution)

Downloads

filastrocca2014.dmg

Serge Lemouton

517.61 Mo

filastrocca-doc-cirm.pdf

Carl Faia

comment

original documentation

3.74 Mo


Instructions

Loudspeaker Setup

loudspeaker and stage Setup

ADC

Only the singers are transformed:

1.Tenor

2.Basse

DAC

The electroacoustic part is played through an octophonic loudspeaker setup around the audience.

Directions for opening and running the Max patch

The folder found on the image should be copied directly to the hard disk. 

Launch Max

Set the File preferences to :

  • Filastrocca2014/B-obj-lib
  • Filastrocca2014/B-snd-lib
Quit and restart max

 

Open the ***filastrocca2014 patch

patch screen shot

Press the Reset button.

Select the input midi device for the pedal that will trigger the events.

Choose the Pedal direction (the pedal will trigger an event when it is pressed down, or when it is released). 

Press the "Load sounds" button.

Click on the MIDI switch to turn on the MIDI routing. 

Click the "Dacs on" button.

The patch is ready to run.

For further instructions, please refer to the filastrocca-doc-cirm.pdf documentation (by Carl Faia)

Mixing Notes

The orchestra and the voices should be sligthly and naturally amplified to create a coherent balance with the electronic part.

Ideally, this piece should be performed in a reverberant concert hall. If the venue acoustic is too dry, please add a quite long artificial reverberation time with a good quality reverberation device.

Program Notes

Filastrocca (2002) est une commande du CIRM pour le festival MANCA, reprogrammée à l’Ircam. La pièce est centrée sur le matériau vocal des chanteurs sardes de la Confrérie de Castelsardo. Musique traditionnelle exceptionnelle que l’on peut définir comme étant un « chant à résonance harmonique ». Les hommes du village de Castelsardo pratiquent depuis des générations cette technique vocale de tradition orale et perpétuée au travers du répertoire sacré : ils chantent a capella, en formation de quatuor de voix d’homme et par leur technique vocale, ils sont capables de créer l’émergence d’une cinquième hauteur entendue comme une cinquième voix appelée « la quintina ». Voix de femme que l’on qualifierait aujourd’hui de « virtuelle ».

En entendant cette musique séculaire, j’ai voulu écrire Filastrocca et tenter de définir ce lien entre archaïsme et modernité, un lien étroit que j’avais envie de sceller comme des manières d’alliance et d’alliages sonores entre ce XVe siècle vocal sarde et ma contemporanéïté. D’une part, ces techniques vocales sardes pratiquées depuis des siècles qui révèlent une connaissance intuitive certes, mais parfaitement exacte des propriétés sonores de la voix ; d’autre part, depuis quelques décennies, notre technologie avancée sur les propriétés physiques et formantiques de la voix (recherche scientifique avec ordinateurs, algorythmes et logiciels) qui nous a permis de faire d’énormes progrès en matière d’analyse, de simulation et de transformation de ces propriétés.

Il me semblait donc intéressant de mesurer la proximité / distance entre ces deux mondes musicaux et de les assembler dans un même et seul projet musical : une pièce pour deux voix d’homme, ensemble instrumental et dispositif électroacoustique.

Je suis donc partie en Sardaigne à Castelsardo où j’ai pu rencontrer les chanteurs de la Confraternità que j’ai enregistrés en chœur et séparément (bassu - contra - bogi et falsettu ). Ce sont ces « échantillons » sonores que l’on entend dans la pièce, sous leur forme originale et transformée, le matériau vocal des voix de Castelsardo étant omniprésent dans Filastrocca.

L’auteur italien Marcello Fois a écrit sur ma demande le texte de la pièce, un poème en langue sarde qui donne à l’œuvre musicale sa forme de « ritournelle », d’où le titre de Filastrocca, « celui ou celle qui file les mots ».

Avec mes remerciements à Mr Bernard Lortat-Jacob, chercheur au CNRS, ethnomusicologue et auteur du livre Chants de passion aux éditions du Cerf, 1998.

Avec mes remerciements aux chanteurs de la Confraternité de Castelsardo.


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