informations

Type
Séminaire / Conférence
durée
01 h 49 min
date
8 octobre 2015
note de programme
TCPM 2015

On the occasion of the publication of “L’orchestre au travail. Interactions, négociations, coopérations” (Ravet, 2015) which is based on the observation of several conductors and several ensembles in the process of constructing a musical performance, the workshop/encounter takes on the subject of the practice of orchestral conducting as a process of creation. What happens concretely during this collective work?

How are the musical and social elements inextricably associated? This what is to be discussed in the company of two women who conduct ensembles: Claire Gibault and Dominique My. Gender brings a particular to light the givens of the situation of collective creation, the present-day transformations of this type of process and the function of the orchestral conductor. How is music brought about according to the size of the ensembles and the various types of repertory? What type of authority do the conductors bring to bear? What forms of creativity do they encourage in instrumentalists over the course of rehearsal and performance? This is what is to be analysed in the light of the three conductors’ experience.

Les médias liés à cet évènement

Metaphors of Creative Practice: Navigating Roots and Foliage in Southern Vietnamese Traditional Music

30 octobre 2024 00:27:01

Vidéo

Jesper Nordin’s Sculpting the Air (2014-5): An Experiment in Technologically-Augmented Orchestra Conducting

5 novembre 2024 00:33:11

Vidéo

Investigating performative approaches through the analysis of ‘Performing Scores’: Cathy Berberian sings Circles

5 novembre 2024 00:30:16

Vidéo

Versions, Variants, and the performatives of the score: Traces of performances in the texts of Anton Webern’s Music

30 octobre 2024 00:31:19

Vidéo

Modes of collision: Alberto Favara in the process of transcribing Sicilian folk songs

30 octobre 2024 00:28:35

Vidéo

Ligeti and Romanian folklore: Citation, palimpsest and pastiche as creative tools

30 octobre 2024 00:24:19

Vidéo

The genesis of Beethoven’s Piano Sonata Op. 101: ‘Lost sketches’ and ‘Working autograph’

5 novembre 2024 00:30:43

Vidéo

Créativité et design sonore : étude de cas

5 janvier 2016 00:29:06

Vidéo

Introduction (FR)

21 décembre 2015 00:14:35

Vidéo

Creativity and Sound Design: A Case Study

5 janvier 2016 00:29:00

Vidéo

Performer’s Gesture and Compositional Process in Xenakis’ Solo Pieces

30 octobre 2024 00:28:45

Vidéo

La place du geste de l’interprète dans le processus compositionnel : le cas des œuvres solistiques de Xenakis

30 octobre 2024 00:28:43

Vidéo

Sculpting the Air (2014-15) de Jesper Nordin : l’expérimentation d’une direction d’orchestre techno-augmentée

5 novembre 2024 00:33:14

Vidéo

Opening address (EN)

30 octobre 2024 00:14:35

Vidéo

Sounding Bodies: Embodiment and Gesture in the Collaborative Creation and Realisation of works for Piano and Electronics

30 octobre 2024 00:28:12

Vidéo

No score, hundreds of sketches: Mario Bertoncini’s Spazio-Tempo

30 octobre 2024 00:25:31

Vidéo

Creativity within Formal Structures: Two American Indian Song Repertories

30 octobre 2024 00:29:11

Vidéo

La pratique de la direction d’orchestre au prisme du genre

4 janvier 2016 01:48:50

Vidéo

'Feeling New Strength': Beethoven's Ninth Symphony and Quartet in A Minor, Op. 132

30 octobre 2024 00:29:03

Vidéo

What is it to analyse the creative process in music?

30 octobre 2024 01:12:49

Vidéo

Qu’est-ce qu’analyser les processus de création musicale ?

30 octobre 2024 01:12:40

Vidéo

partager


Vous constatez une erreur ?

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

heures d'ouverture

Du lundi au vendredi de 9h30 à 19h
Fermé le samedi et le dimanche

accès en transports

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.