The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
September 4, 2014
Version
Max6_2014 - untested
Status
valid
Validation date
March 26, 2020
Documentalist
Augustin Muller (Augustin.Muller@ircam.fr)
Realisation
  • David Poissonnier (Sound engineer)
  • Gilbert Nouno (Computer Music Designer)
Length
18 min
Upgrade motivation
Max6 version, not tested in concert minor changes (all patches saved as .maxpat) Max 8 compatible

Other Versions

Max7_64b-2018November 6, 2018

concert-fracasMarch 19, 2012

transfert_mustica_ftpApril 14, 2010

CreationOctober 13, 2004

Detailed Staff

Soloist
double bass

flute, alto flute, piccolo, oboe, English horn, 2 clarinets, bass clarinet, bassoon, contrabassoon, horn, trumpet, piccolo trumpet, trombone, bass trombone, tuba, 2 percussionists, harp, piano

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Computer Music Equipment

1 KX 88
MIDI Keyboard (Yamaha) - Or equivalent to trigger sound events
1 Sound Board
Sound Board (generic) - Number of analog output:6
1 Midi interface
MIDI Interfaces (generic) - I/O number:1/1
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple)
1 Max 6
Max (Cycling74) - Max 6.1.x, 7 or Max 8

Audio Equipment

1 Lexicon 300
Effects Processor (Lexicon) - Main function:reverberation
1 Mixing Console
Mixing Console (generic) - Used as mixing desk (O2R or DM1000). Cf audio connexions diagram for characteristic
2 Loudspeaker
Loudspeakers (generic) - Location: side left & right approximately in the middle of the room (around the ton-regie level in the room) if necessary , the side loudspeakers should be doubled so as to cover most the audience
1 Dynamic microphone
Dynamic Microphones (generic) - For double-bass (B&K or Shertler)

Downloads

patch&sounds

Augustin Muller

976.59 Mo


Instructions

hall plan

Install - Installation Front Plan

Elevation View

Connexion setup diagram - Audio Connexions Diagram

Mixer Diagram

Install - installation

Max Patch

Mount the Droben_update2018 on your Macintosh. Then follow the next instructions.

Max File Preferences

Add the following folders to Max preferences:

  • lib/
  • snd/

restart Max

Max Audio Status

Sampling Rate = 44100 Hz

ADC/DAC:

NO audio input : This Patch consist only in a sampler.

An external reverberation could be used to en hance the overall and solo doublebass sound.

6 outputs (dacs)

 

Main patch

scshot

How to Use the Concert Patch

Launch the patch __Droben Player 35DP-Oberheim_m664b.maxpat

  1. set the devices in the midi patcher (set foot_switch ctl = 64 or 65 and midi channel =1)
  2. Press the button 1) Reset
  3. Press the button 2) and wait for the sounds loading (see Max/MSP console)
  4. turn dacs on
  5. Press the button 3)
  6. Activate the notegate, pgmgate and _spacebar toggles
  7. If the toggle _checkkeyboard is activated, MIDI notes will be displayed but sounds will not start. Activate this toggle to trigger the events with the keyboard.

Play event allows you to activate events too. You can use the button ++ or -- to go to the next or previous event.

The events can be activated by using the keyboard pedal (controler 64).

 

About droben_play_list file

This patch use the files droben_play_list and cue_note for the play-list process. The first file allows you to associate a note and a MIDI program to a sound file. The file cue_note is a sequential file allowing you to play a sound file, one after the other, by using the foot-switch pedal or by pressing the space bar.

 

Syntax

  • prog note file_name dB output (length) (env x-y points pour fade-in fade-out)
  • ex: 1 48 m.026-quad -3 six

It means that the MIDI note 48 (do) of the first program activates the sound file m.026-quad with -3dB on all six speakers. You can add linear fade_in and fade_out as options for the envelope following

Program Notes

J'ai toujours eu une attirance particulière pour les instruments graves et, plus récemment, pour les instruments à cordes : d'abord, pour le violoncelle dans Chaque jour n'est qu'une trêve entre deux nuits... Chaque nuit n'est qu'une trêve entre deux jours... (1990), puis l'alto dans From the leaves of shadow (1991), le violon dans ...prisme / incidences... (1998) et aujourd'hui la contrebasse. Dans Bebung (1995), je partais d'un balancement oscillatoire autour d'une note. Ici, le point de départ est un phénomène sonore particulier, le pizzicato harmonique. J'ai déjà eu l'occasion de l'expérimenter dans certains passages de Formes-Fragments IIb (1999) où ce mode de jeu était transformé par le dispositif électronique au moyen de filtres MSP.

Auparavant, je m'étais intéressé de près au travail sur les harmoniques, notamment dans l'écriture pour violon. La contrebasse permet quant à elle d'accroître encore cette recherche puisque, du fait de la longueur des cordes, l'éventail des harmoniques partiels est extrêmement large. L'instrument autorise également des effets d'harmonies complexes, sous forme de balayages ou de halos sonores, un peu à la manière du travail sur les sons multiphoniques mis en œuvre dans Assonance (1983), ma pièce pour clarinette seule. C'est souvent à partir de tels phénomènes sonores que je parviens à établir des agencements « rhizomatiques », me déplaçant dans l'écriture d'un élément à l'autre, sans jamais perdre le fil de ce qui précède et de ce qui est à prévoir.


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