The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
November 5, 2009
Version
Macintel version
Status
valid
Validation date
May 2, 2018
Documentalist
lemouton (lemouton@ircam.fr)
Realisation
Serge Lemouton (Computer Music Designer)
Length
15 min
Upgrade motivation
version for MacIntel
Comment
This version is a port of Rhizomes Macintosh version. This patch has not been validated, because it has never been played in concert. In case of any doubt, refer to the previous version (2004).

Other Versions

portage 2020April 9, 2020

Rhizomes_2013December 4, 2013

transfert_mustica_ftpApril 14, 2010

Macintosh versionJune 3, 2004

PremiereMay 17, 1993

Detailed Staff

2 pianos, 2 percussionists

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Computer Music Equipment

1 Max/MSP
Max (Cycling74) - version 4.6.3 or 5.0.8
1 MIDI Piano Interface KS1
MIDI Converter (Gulbransen) - for piano 1 (coté cour)
1 Sound Board
Sound Board (generic) - 4 ins - 4 outs
1 Midi interface
MIDI Interfaces (generic) - midi interface
6 Footswitch / Sustain Pedal
Footswitch / Sustain Pedal (generic) - one for each piano and two for each percussionist
1 AtomicPro
MIDI Converter (Ircam) - to convert the switch pedal to midi controllers
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple) - 2,4 GHz Intel Processor - Mac OS10.4 or 10.5

Audio Equipment

4 Loudspeaker
Loudspeakers (generic)
4 contact microphone
Contact Microphones (Accusound) - 2 for each piano

Downloads

original Ircam documentation

Marc Battier

comment

doc for the original ISPW-based version (now obsolete)

143.67 Ko

max patch

Serge Lemouton

comment

max patches, libraries and sounds

10.2 Mo

recordings

Serge Lemouton

comment

Separate recordings of the instruments for testing the patch. Not necessary for performance.

319.86 Mo


Instructions

Audio, Loudspeaker and Midi setup

 

 

Stage setup

Software installation

Copy the Rhizomes2009 folder on your hard disk.

Start MaxMsp version 4.5 or version 5.

Set the Max File Preferences to the folders :

  • Rlib
  • Rsounds

Check the DSP Status :

  • Max Scheduler in Overdrive ON
  • Scheduler in Audio Interrupt ON
  • io vs 512
  • vectorsize 64

Patch presentation

Midi setup and tests

To check the midi devices, open the midi_io patcher.

The Piano 1 should be on midi channel 1

  • piano 1 footswitch : controller n.64, channel 1
  • piano 2 footswitch : controller n.65, channel 1
  • perc1 footswitches : both on controller n.64, channel 3
  • perc2 footswitches : both on controller n.64, channel 4

These assignements can be adjusted in the midi_io patcher

Audio Tests

Check that the sounds from the instruments arrives on the correct max audio inputs :

  1. piano1 : adc1
  2. piano2 : adc2
  3. perc1 : adc3
  4. perc2 : adc4

Simulation

Before the first rehearsal with the musicians, it is possible to test the patch with a multi-track recording of the piece.

For this, download the soundfiles and open the Simulation patch.

Performance Notes

The Macintosh audio outputs are sent to a good quality reverberation (with a reverberation time of about 3 sec), the ouput of this reverberation unit send to all the speakers.

To play the piece

Open the RHIZOMES-TR04.pat patch with MaxMsp version 4.

(or RHIZOMES-TR05.pat with MaxMsp 5)

Switch the DSP on.

Select the section 1 : you are ready, the musicians can start playing !

During the performance of Rhizomes, you should carefully follow the musical score and monitor the event sequencing. It can be necessary to resynchronize the score following system (in case of too many consecutive wrong notes from the musicians, for instance)

Program Notes

« Rhizome, écrit Michael Jarrell, est un terme de botanique. C'est l'appellation d'une tige souterraine qui s'allonge en poussant soit des rameaux, soit des feuilles à l'une de ses extrémités, tandis qu'elle se détruit par l'autre. Comme l'étymologie l'indique, il s'agit d'une racine. »

Trei II pour soprano et cinq instruments (1982-1983) et Assonance VII pour un percussionniste (1992) peuvent être considérées comme les deux « racines souterraines » de Rhizomes. Ces deux œuvres explorent certaines possibilités de la superposition de périodes ou de tempi différents — possibilités que Rhizomes intègre à des « cycles de développements » continus : la simple répétition d'une note peut donner naissance à des figurations rapides, à des trémolos, à des trilles, à un son tenu, selon les embranchements que le compositeur emprunte, selon les « chemins » qu'il suit au sein des arborescences qui constituent une manière de « grammaire générative » pour la pièce.

Cette continuité mouvante se retrouve dans le travail du timbre : ainsi, la préparation de l'un des deux pianos pourra créer un « pont » vers la sonorité du wood-block. Et de fait tout le projet de Rhizomes pourrait être considéré comme un nouveau regard porté sur cette interrogation qui était au cœur de Trei II : comment intégrer la percussion, cet « élément perturbateur », au sein de l'univers tempéré ?


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