The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Performance date
June 3, 2004
Documentation date
June 3, 2004
Version
Macintosh version
Status
valid
Validation date
May 2, 2018
Documentalist
lemouton (lemouton@ircam.fr)
Realisation
Serge Lemouton (Computer Music Designer)
Length
15 min
Upgrade motivation
first execution on a Macintosh (Power PC only)
Comment
Au conservatoire de Genève :
le 23 juin 2004 l'ensemble "Face à face" a interprété, dans le programme de leur examen postgrade de musique d'ensemble, une version de "Rhizomes" de M.Jarrell et tout c'est très bien passé; nous avons solutionné tous les problèmes, et la pièce c'est bien déroulée avec un suivi minutieux des évènements dans Max.

Other Versions

portage 2020April 9, 2020

Rhizomes_2013December 4, 2013

transfert_mustica_ftpApril 14, 2010

Macintel versionNovember 5, 2009

PremiereMay 17, 1993

Detailed Staff

2 pianos, 2 percussionists

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Computer Music Equipment

1 Max/MSP
Max (Cycling74) - version 4.3
1 Macintosh G4
Apple Desktops (Apple) - G4 - 860 Mhz under Mac OS9
1 MIDI Piano Interface KS1
MIDI Converter (Gulbransen) - for piano 1 (coté cour)
1 Sound Board
Sound Board (generic) - 4 ins - 4 outs
1 Midi interface
MIDI Interfaces (generic) - midi interface
6 Footswitch / Sustain Pedal
Footswitch / Sustain Pedal (generic) - one for each piano and two for each percussionist
1 AtomicPro
MIDI Converter (Ircam) - to convert the switch pedal to midi controllers

Audio Equipment

4 Loudspeaker
Loudspeakers (generic)
4 contact microphone
Contact Microphones (Accusound) - 2 for each piano

Downloads

original Ircam documentation

Marc Battier

comment

doc for the original ISPW-based version (now obsolete)

143.67 Ko

max patch

serge Lemouton

9.73 Mo


Instructions

Audio, Loudspeaker and Midi setup

Stage setup

Software installation

Copy the RhizomesJuin2004 folder on your hard disk.

Start MaxMsp version 4.

Set the Max File Preferences to the folders :

  • Rlib
  • Rsounds

Check the DSP Status :

  • Max Scheduler in Overdrive ON
  • Scheduler in Audio Interrupt ON
  • Driver : ASIO Hammerfall
  • Alt ASIO Mode
  • io vs 512
  • vs 64
  • optimize off

Patch presentation

Midi setup and tests

To check the midi devices, open the midi_io patcher.

The Piano 1 should be on midi channel 1

  • piano 1 footswitch : controller n.64, channel 1
  • piano 2 footswitch : controller n.65, channel 1
  • perc1 footswitches : both on controller n.64, channel 3
  • perc2 footswitches : both on controller n.64, channel 4

These assignements can be adjusted in the midi_io patcher

Input Audio assignment

  1. piano1 : adc1
  1. piano2 : adc2
  1. perc1 : adc3
  1. perc2 : adc4

Performance Notes

The Macintosh audio outputs are sent to a good quality reverberation (with a RT of about 3 sec), the ouput of this reverberation unit send to all the speakers.

To play the piece

Open the RHIZOMES-TR03.pat patch with MaxMsp version 4.

Switch the DSP on.

Select the section 1 : you are ready, the musicians can start playing !

During the performance of Rhizomes, you should carefully follow the musical score and monitor the event sequencing as it can be necessary to resynchronize the score following system (in case of too many consecutive wrong notes from the musicians, for instance)

Program Notes

« Rhizome, écrit Michael Jarrell, est un terme de botanique. C'est l'appellation d'une tige souterraine qui s'allonge en poussant soit des rameaux, soit des feuilles à l'une de ses extrémités, tandis qu'elle se détruit par l'autre. Comme l'étymologie l'indique, il s'agit d'une racine. »

Trei II pour soprano et cinq instruments (1982-1983) et Assonance VII pour un percussionniste (1992) peuvent être considérées comme les deux « racines souterraines » de Rhizomes. Ces deux œuvres explorent certaines possibilités de la superposition de périodes ou de tempi différents — possibilités que Rhizomes intègre à des « cycles de développements » continus : la simple répétition d'une note peut donner naissance à des figurations rapides, à des trémolos, à des trilles, à un son tenu, selon les embranchements que le compositeur emprunte, selon les « chemins » qu'il suit au sein des arborescences qui constituent une manière de « grammaire générative » pour la pièce.

Cette continuité mouvante se retrouve dans le travail du timbre : ainsi, la préparation de l'un des deux pianos pourra créer un « pont » vers la sonorité du wood-block. Et de fait tout le projet de Rhizomes pourrait être considéré comme un nouveau regard porté sur cette interrogation qui était au cœur de Trei II : comment intégrer la percussion, cet « élément perturbateur », au sein de l'univers tempéré ?


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