Vous constatez une erreur ?
NaN:NaN
00:00
Sound design is a relatively recent field of design, based on an approach that aims to consider the sound component right from the design phase of an object in order to make an intention audible; or, to put it another way, and to quote Louis Dandrel, a discipline that mainly consists of designing with sound. Its raw material therefore addresses issues of generation, representation, transformation... in other words, the manipulation of a sound object that is most often digital – or digitised – and for which signal processing and sound synthesis are essential and fertile tools. More specifically, one of the major issues in the sound design process concerns the transition from ideation to realisation. The question is how to move from a symbolic representation (graphic, semantic or even simplified audio) to a sound artefact – even at the sketch or prototype stage – capable of meeting functional and aesthetic specifications. This often weak but crucial link in the design process will be explained and illustrated by experiments and implementations carried out as part of various research-project approaches that have enabled us to acquire new knowledge in the field as much as to provide solutions to an applied problem.
Éthologie, écologie, géographie urbaine, génie industriel et génie biomédical sont autant de disciplines qui valorisent le son comme information. Longtemps restreinte aux seuls signaux de parole et musique, le traitement du signal audio trouve dans ces disciplines des applications probantes pour l’instrumentation. En retour, il se nourrit de nouveaux défis sur le plan de la recherche fondamentale. En témoignent, entre autres, des capteurs acoustiques in situ toujours plus autonomes et adaptatifs ; un renouveau des méthodes statistiques et géométriques pour le temps–fréquence ; ainsi que l’invention de techniques d’analyse et synthèse fondées sur l’apprentissage pas ou peu supervisé.
C’est dans ce contexte que nous entendons établir un bilan d’étape des travaux sur les sons hors parole et musique. Ces “domaines émergents” incluent, de façon non exhaustive, l’éco-acoustique, l’acoustique urbaine, l’acoustique industrielle, et l’acoustique médicale. Les orateurs et oratrices invité-e-s dresseront un panorama des principaux enjeux inhérents à ces domaines tout en ayant le souci de se rendre accessible à la communauté IASIS dans son ensemble. Par ailleurs, l’appel à communications et posters permettra d’aborder des points plus spécifiques de la recherche en cours.
13 novembre 2025
In this talk, we will present photoacoustic spectroscopy, its basics and advantages. This technique can be used on gas sensing developments, and the applications are numerous and varied. Here, we will focus on the measurement of atmospheric
13 novembre 2025
Studies about the *Soundscape* started in the sixties with the work of Murray Schafer originally developed in a musical frame. Debates during 50 years converge to a chaired definition of this concept in 2014. In this presentation, I will de
13 novembre 2025
The speed of global change keeps increasing bringing up dramatic turn over of species assemblages. This can lead to modified ecosystem functions such as changes in pollination rates or seed dispersion. These functions require close monitori
13 novembre 2025
Vous constatez une erreur ?
1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43
Du lundi au vendredi de 9h30 à 19h
Fermé le samedi et le dimanche
Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles
Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique
Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.