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In the novel context of modern world after 1950’s the search of new compositional concepts and alternatives in complex electroacoustic music and contemporary music in general, no more related with assumption of parametric independence from the relations among themselves, but concerned with the perceptual processes and complexity of listening, brought up the importance of other strategies in structuring musical material, such as gesture and texture. These new organizational strategies represent today the main interest not only in electroacoustic and contemporary instrumental composition but also possible perspectives for current analysis.
This presentation will show several aspects how the phenomenon of musical gesture can be understood as a structural element in perception of musical interaction in mixed music, through examples of analysis, systematization, classification and categorization of different interactive musical gesture relationships between instruments and electronics. The main goal is to establish a group of theoretical models of interaction that can be applied as a method for analysis, as well as a compositional tool.
My research departs from variety of different perspectives and approaches to gesture and interaction in electroacoustic, contemporary music and music in general (Schaeffer, Wishart, Smalley, Delalande, Ferneyhough, Xenakis, Hatten, Lidov, Menezes, etc.) to include the relations between two sound events with different characteristics – the electronic and the instrumental. The analysis has been focusing on works for different formations and electronics, from early times till the present, using either prerecorded, real-time processed electronics or their combination.
Petra Bachratá
Petra Bachratá (Slovakia) completed a Master’s Degree in Composition at the Academy of Music and Drama, Bratislava, Slovakia and PhD degree in composition and electroacoustic music at the University of Aveiro, Portugal. She also completed medicine at the Medical Faculty of Comenius University in Bratislava and further specialization in neurology and vertebrology. Currently she teaches composition and electroacoustic music at the University of Aveiro and works as a post-doctoral research fellow of Foundation for Science and Technology, Lisbon. Her pieces have been awarded in many composition competitions – 2011 Ján Levoslav Bella Prize, 2005 First prize in Musica Nova Prague, finalist of Confluências and Pierre Schaeffer competition, 2006 finalist of Electroacoustic Music Competition of Bourges, 2007 finalist in Musica Nova and Pierre Schaeffer competition, 2008 Second prize in 3rd International orchestral competition Póvoa de Varzim, etc. Her works have been played in Europe, USA, Brasil, Argentina, Mexico, Chile, Cuba and New Zealand. Her music was published on many CDs – Slovart Music, Numérica, KANT, Phonedition, Spektral Records, Hevhetia, etc.
La musique mixte tire ses origines historiques de l’espace des tensions occasionnées par la séparation des domaines de l’acoustique et de l’électronique. Le contrôle des paramètres sonores vs la génération du son, le geste instrumental vs l
April 5, 2012 01 h 00 min
Si pour la musique instrumentale la partition est parfaitement codifiée et le résultat sonore produit est connu par la personne qui l’analyse, l’absence d’une codification standardisée dans le cas de la musique mixte occasionne de nombreuse
April 5, 2012 32 min
Karlheinz Stockhausen’s ‘Kontakte für elektronische Klänge, Klavier und Schlagzeug’ (1960) remains one of the most celebrated works of ‘mixed’ music. My paper will analyse the role of the piano in this groundbreaking composition. In referen
April 5, 2012 28 min
Cette table ronde sera l’occasion de comprendre comment les compositeurs abordent la question de la transmission spécifique (ou non) de la musique mixte. Qu’est-ce qu’enseigner la musique mixte dans la pratique pédagogique aujourd’hui? Q
April 5, 2012 01 h 10 min
La musique « mixte » (mêlant des éléments instrumentaux et électroniques) est riche de plus d’un demi-siècle d’histoire, dont beaucoup d’aspects restent méconnus. L’analyse musicale a trouvé en elle un objet glissant : coexistence de deux m
April 5, 2012 09 min
Il semble, qu’en un demi-siècle d’existence, l’alliage instrumental/électronique se soit cristallisé autour de quelques stratégies de configurations technologiques et de types d’écritures que l’on peut considérer comme les « topiques » de l
April 5, 2012 32 min
La nécessité d’un renouvellement de la théorie de l’orchestration se fait sentir en musique moderne. Ayant un accès à des timbres inédits et un contrôle raffiné sur les paramètres du son par le biais des « machines », les compositeurs se tr
April 5, 2012 25 min
Partant du patch Max/MSP de En Echo de Manoury, nous nous intéressons à la description abstraite des sources électroniques, que ce soit un patch ou tout autre programme ; elle se heurte à deux problèmes de catégorisation : d’une part, la di
April 5, 2012 30 min
Lumina (1968) d’Ivo Malec est une œuvre mixte qui réunit une partie fixée sur support (bande magnétique), réalisée au GRM, et un ensemble de 12 cordes (sept violons, deux altos, deux violoncelles et une contrebasse). Dans cette œuvre, l’
April 5, 2012 30 min
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