informations générales

date
8 octobre 2015
note de programme
TCPM 2015

Metaphors of Creative Practice: Navigating Roots and Foliage in Southern Vietnamese Traditional Music

8 octobre 2015 00:27:01

Vidéo

Jesper Nordin’s <i>Sculpting the Air</i> (2014-5): An Experiment in Technologically-Augmented Orchestra Conducting

8 octobre 2015 00:33:11

Vidéo

Investigating performative approaches through the analysis of ‘Performing Scores’: Cathy Berberian sings <i>Circles</i>

8 octobre 2015 00:30:16

Vidéo

Versions, Variants, and the performatives of the score: Traces of performances in the texts of Anton Webern’s Music

8 octobre 2015 00:31:19

Vidéo

Modes of collision: Alberto Favara in the process of transcribing Sicilian folk songs

8 octobre 2015 00:28:35

Vidéo

Ligeti and Romanian folklore: Citation, palimpsest and pastiche as creative tools

8 octobre 2015 00:24:19

Vidéo

The genesis of Beethoven’s <i>Piano Sonata</i> Op. 101: ‘Lost sketches’ and ‘Working autograph’

8 octobre 2015 00:30:43

Vidéo

Créativité et design sonore : étude de cas

8 octobre 2015 00:29:06

Vidéo

Introduction (FR)

8 octobre 2015 00:14:35

Vidéo

Creativity and Sound Design: A Case Study

8 octobre 2015 00:29:00

Vidéo

Performer’s Gesture and Compositional Process in Xenakis’ Solo Pieces

8 octobre 2015 00:28:45

Vidéo

La place du geste de l’interprùte dans le processus compositionnel : le cas des Ɠuvres solistiques de Xenakis

8 octobre 2015 00:28:43

Vidéo

<i>Sculpting the Air</i> (2014-15) de Jesper Nordin : l’expĂ©rimentation d’une direction d’orchestre techno-augmentĂ©e

8 octobre 2015 00:33:14

Vidéo

Opening address (EN)

8 octobre 2015 00:14:35

Vidéo

Sounding Bodies: Embodiment and Gesture in the Collaborative Creation and Realisation of works for Piano and Electronics

8 octobre 2015 00:28:12

Vidéo

No score, hundreds of sketches: Mario Bertoncini’s Spazio-Tempo

8 octobre 2015 00:25:31

Vidéo

Creativity within Formal Structures: Two American Indian Song Repertories

8 octobre 2015 00:29:11

Vidéo

La pratique de la direction d’orchestre au prisme du genre

8 octobre 2015 01:48:50

Vidéo

'Feeling New Strength': Beethoven's Ninth Symphony and Quartet in A Minor, Op. 132

8 octobre 2015 00:29:03

Vidéo

Gender and the Practice of Conducting

8 octobre 2015 01:49:06

Vidéo

What is it to analyse the creative process in music?

8 octobre 2015 01:12:49

Vidéo

Qu’est-ce qu’analyser les processus de crĂ©ation musicale ?

8 octobre 2015 01:12:40

Vidéo

Tracking the creative process in Trevor Wishart’s <i>Imago</i>

9 octobre 2015 00:26:25

Vidéo

A framework for sustainability and research of interactive computer music repertoire

9 octobre 2015 00:30:44

Vidéo

EnquĂȘte sur les frequency-shifters dans les Ɠuvres mixtes

9 octobre 2015 00:27:08

Vidéo

Assessing the impact of feedback in the composition process: an experiment in leadsheet composition

9 octobre 2015 00:31:12

Vidéo

The composer as evaluator: reflections on evaluation and the creative process

9 octobre 2015 00:29:20

Vidéo

CrĂ©er sous les micros. Quand la lecture rĂ©pĂ©tĂ©e d'une Ɠuvre fait advenir son interprĂ©tation

9 octobre 2015 00:27:09

Vidéo

From perfection to expression? Exploring possibilities for changing the aesthetics and processes of recording classical music

9 octobre 2015 00:30:39

Vidéo

Understanding the creative process in the shaping of an interpretation by eight expert musicians

9 octobre 2015 00:28:47

Vidéo

Genre as frame in elite performers' interpretative decision-making

9 octobre 2015 00:27:55

Vidéo

The authorship of orchestral performance

9 octobre 2015 00:33:36

Vidéo

Improvised meetings between New York and Kolkata: A collaborative analysis of a transcultural study

9 octobre 2015 00:28:35

Vidéo

Gestural interfaces and creativity in electronic music: A comparative analysis

9 octobre 2015 00:31:55

Vidéo

Technical influence and physical constraint in the realisation of <i>Gesang der Jünglinge</i>

9 octobre 2015 00:30:42

Vidéo

Melodic Variation and Improvisational Syntax in an Aka Polyphonic Song

9 octobre 2015 00:23:26

Vidéo

Life through a lens: a case study evaluating an application of the concepts of affordance, effectivities and the hallmarks of human behavior to an experiment in ‘intuitive’ composition for voice and accordion

9 octobre 2015 00:28:55

Vidéo

Creating new music across cultural boundaries: mbira and string quartet

9 octobre 2015 00:29:53

Vidéo

Sur les rôles de Heinz Holliger dans la genèse de la <i>Sequenza VII</i> de Luciano Berio (FR)

9 octobre 2015 00:29:25

Vidéo

Historically informed? The creative consequences of period instruments in contemporary compositions

9 octobre 2015 00:28:39

Vidéo

The Body in the Composition and Performance of Art Music

9 octobre 2015 00:21:01

Vidéo

Cipriano de Rore’s Setting of Petrarch’s Vergine Cycle and the Creative Process

9 octobre 2015 00:26:35

Vidéo

Table ronde 1 : Friedemann Sallis, Music Sketches (2015)

9 octobre 2015 01:10:16

Vidéo

Igor Stravinsky’s Compositional Process for Duo Concertant (1931–32)

9 octobre 2015 00:27:12

Vidéo

Jimi Hendrix’s <i>Fire</i> from Studio to Live, and Back: The Song as a Work in Progress

9 octobre 2015 00:25:50

Vidéo

Analyser la sociogenèse d’une manière d’écrire singulière : l’exemple de l’écriture improvisatrice chez Déodat de Séverac (FR)

9 octobre 2015 00:25:30

Vidéo

Models, Figures, and Modernity in the Process of Composition of Claude Debussy’s <i>Sonate</i> pour violoncelle et piano: The Case of 'SĂ©rĂ©nade' (EN)

9 octobre 2015 00:30:35

Vidéo

Comment Debussy rĂ©invente-t-il les opĂ©rateurs de la modernitĂ© ? ModĂšles, figures et modernitĂ© dans la composition de la <i>Sonate</i> pour violoncelle et piano de Claude Debussy : l’exemple de la « SĂ©rĂ©nade » (VF)

9 octobre 2015 00:30:35

Vidéo

Choosing the Right ‘Notes’ in Synchronized Swimming: Practical and Stylistical Consequences (EN)

9 octobre 2015 00:29:02

Vidéo

Opter pour les bonnes « notes » en natation synchronisée : conséquences pratiques et stylistiques (FR)

9 octobre 2015 00:29:02

Vidéo

Creating and Re-Creating: What Remediation Entails (EN)

9 octobre 2015 00:19:43

Vidéo

Création et re-création, les enjeux du changement de support (FR)

9 octobre 2015 00:19:43

Vidéo

Collaboration in Computer Music. An Analysis of the Role Played by Musical Assistants Obtained Through Semi-Structured Interviews (EN)

9 octobre 2015 00:24:43

Vidéo

Computer Music et collaboration : enquête sur le rôle créatif des assistants musicaux à partir d’entretiens semi-structurés (FR)

9 octobre 2015 00:24:45

Vidéo

On Heinz Holliger’s Roles in the Creative Process of Luciano Berio’s <i>Sequenza VII</i> (EN)

9 octobre 2015 00:29:25

Vidéo

Analysing the Socio-Genesis of a Distinctive Writing Technique: Improvisatory Writing by DĂ©odat de SĂ©verac (EN)

9 octobre 2015 00:25:24

Vidéo

E-sketch analysis: Marco Stroppa’s <i>Chroma</i> between the late ’80s and early ’90s

9 octobre 2015 00:28:54

Vidéo

Roundtable 1: Friedemann Sallis, Music Sketches (2015)

9 octobre 2015 01:10:12

Vidéo

WORKSHOP 2 : Gestes et expérimentations: composition et interprétation de Sonant 1960/... (1960) et Dressur (1977) de Kagel

9 octobre 2015 01:36:22

Vidéo

Invited talk 2: Nicholas Cook, Researching creative performance: a report from CMPCP

10 octobre 2015 00:55:02

Vidéo

The Application of Foundational Principles of Critique. Génétique to the Analysis of Music Sketches: Problems and Solutions

10 octobre 2015 00:32:42

Vidéo

Analysing improvisation: A composer-improviser role in the Gruppo di Improvvisazione Nuova Consonanza and New Phonic Art Experience

10 octobre 2015 00:33:02

Vidéo

From process to performance: Compositional process as framework for text-based improvisation in Henry Brant’s ‘Instant Music’

10 octobre 2015 00:27:38

Vidéo

From fragments to final works: Shostakovich and the creative process

10 octobre 2015 00:29:43

Vidéo

Looking at, and listening to, musical features: creativity in score preparation

10 octobre 2015 00:30:41

Vidéo

Between sports and ideology: Janáček’s <i>Sinfonietta</i> and Petrželka’s <i>Štafeta</i>

10 octobre 2015 00:26:39

Vidéo

The speculative ear tracks musical creativity: Adorno’s response to the dilemmas of hearing the new

10 octobre 2015 00:28:27

Vidéo

How are creation networks configured in contemporary Brazilian opera?

10 octobre 2015 00:26:00

Audio

Agata Zubel’s <i>Not I</i> at the festival Warsaw Autumn (2014): Tracing collaborative dimensions of the creative process within the festival context

10 octobre 2015 00:30:09

Audio

Codification of the Concord Sonata: Editorial and performative composition

10 octobre 2015 00:30:20

Audio

Roundtable 2: Pierre-Michel Menger, <i>The Economics of Creativity</i> (Harvard University Press, 2014)

10 octobre 2015 01:13:19

Vidéo

The Interplay of Various Forms of Artistic Knowing

10 octobre 2015 00:23:41

Vidéo

Comparative Sketch Studies and the "Hidden Concepts" of the creative process in music

10 octobre 2015 00:26:28

Vidéo

Musical Grammar and the Creative Process

10 octobre 2015 00:36:21

Vidéo

Learning From Our Mistakes in Tonal Jazz Improvisation

10 octobre 2015 00:26:07

Vidéo

The Art of the Trio: Improvisation, Interaction, and Intermusicality in the Jazz Piano Trio

10 octobre 2015 00:24:05

Vidéo

Material, Interaction, Attitude and Music within Improvising Processes: A Sociological Model

10 octobre 2015 00:29:21

Vidéo

‘Situation’ and ‘Problem Situation’ in the interaction of music and philosophy in antagonisme by Xavier Darasse on a text by Alain Badiou

10 octobre 2015 00:26:13

Vidéo

Marc-AndrĂ© Dalbavie, du produit au processus. Un regard sur la genĂšse d’« acoustiques virtuelles » Ă  partir de partitions et d’écrits du compositeur

10 octobre 2015 00:32:57

Vidéo

Researching creative performance: a report from CMPCP

10 octobre 2015 00:55:02

Vidéo

Finding common ground in divergent compositional aesthetics: Elliott Carter’s and Luigi Nono’s analyses of Arnold Schoenberg’s op. 31

10 octobre 2015 00:27:42

Vidéo

Comment Henri Dutilleux a incorporé le sérialisme à son langage harmonique - Analyse de <i>Métaboles</i> et <i>Tout un monde lointain</i>

10 octobre 2015 00:26:07

Vidéo

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

heures d'ouverture

Du lundi au vendredi de 9h30 Ă  19h
Fermé le samedi et le dimanche

accĂšs en transports

HĂŽtel de Ville, Rambuteau, ChĂątelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.